1. týždeň dobrovoľných domácich zadaní
Téma: Vytvorenie vlastného malého sveta pre ďalšie animácie
Ahojte študenti,
verím, že ste všetci zdraví -- ako viete, bude trvať aspoň dva týždne (možno aj viac), než sa opäť budeme môcť stretnúť na hodinách priamo v škole, preto nás naša riaditeľka poprosila, aby sme Vám vymysleli nejakú prácu na doma. Ide samozrejme o plne dobrovoľné zadania.
NEŽ ZAČNEME S LEKCIOU, JEDNA INFORMÁCIA. BUDÚCI TÝŽDEŇ V STREDU 25. 3. 2020 MEDZI 16:30 A 18:00 BUDEM K DISPOZÍCII NA KONZULTÁCIOU FORMOU VIDEOHOVORU, A SÍCE CEZ GMAIL CHAT/VIDEOCALL. AK SA CHCETE VIDEOHOVORU ZÚČASTNIŤ, BUDETE POTREBOVAŤ LEN ĽUBOVOĽNÝ GMAIL ÚČET. NÁSLEDNE MI V DANÝ TERMÍN POŠLITE NA Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript. SPRÁVU CEZ CHAT A PRIDÁM VÁS DO KONFERENCIE, BUDEM V TOM ČASE ONLINE.
Pre prvý týždeň sa môžeme zamerať na niečo, čo som Vám aj tak chcel navrhnúť na najbližšej hodine, a síce vytvorenie si základu vlastného "malého sveta", v ktorom by sa mohli odohrávať Vaše animácie. Pre jednoduchosť to nazvime navrhovaním vlastného seriálu. Avšak na rozdiel od seriálu nám pôjde len čisto o vytvorenie zaujímavých postáv a lokácií, kde by sa mohol odohorať akýkoľvek dej, nechcem po Vás, aby ste vymýľali hneď zápletky animácií na pokračovanie. Cieľom je mať k dispozícii niečo vlastné, čo môžete použiť kedykoľvek, keď si chcete vytvoriť animáciu, a možno Vás nenapadá žiaden vhodný námet. Mať po ruke niekoľko postáv a prostredí, ktoré dobre poznáte, Vám môže túto situáciu uľahčiť.
Začneme ako obvykle tak, že sa pozrieme na dobrý príklad od profesionálov. Pre potreby tejto lekcie som vybral japonské anime s názvom Nichijou, ktorého jednotlivé časti si môžete stiahnuť z uložto.cz, a ktorého voľný preklad znie Bežný život. (Pozor, japonské slovo "nichijou" sa vyskytuje v názvoch mnohých iných anime, preto sa vyhnite názvom dlhším než toto jediné slovo.) Rozoberme spolu, prečo je tento seriál veľmi dobrým príkladom na to, čo chceme dosiahnuť.
V seriáli Nichijou sa vyskutujú dve hlavné skupiny postáv: tri spolužiačky zo školy Yukko, Mio a Mai a tri menej bežné postavy osemročného dievčatka-vynálezcu Hakase (v preklade profesor), jej robota Nano a mačky Sakamota.
Yukko je tak trochu hlúpa, ukričaná ale snaživá, Mio je dobrá študentka, ktorá rada kreslí, ale ľahko sa rozčúli (a vtedy sa jej hlas zlomí do vreskotu) a Mai je podivín s nevyspytateľnými reakciami a slabým hláskom. Hakase je najmladšia zo všetkých postáv v Nichijou a správa se teda ako malé decko (napriek tomu je to geniálny vedec), Nano je zodpovedná, chce sa však stať obyčajným dievčaťom (v čom jej vadí predovšetkým obrovský kľúč na naťahovanie, ktorý jej trčí z chrbta) a Sakamoto vyzerá na prvý pohľad roztomilo, kým sa ukáže, že je najstarší z laboratóra a očakáva, že sa k nemu budú správať s úctou (odzrkadľuje to hrubý hlas herca, ktorý ho hraje).
Dievčatá sa vyskytujú väčšinou v škole, a to počas hodín alebo cez prestávky, kým Hakase, Nano a Sakamoto sú väčšinou zobrazení, ako trávia voľný čas. V anime existuje špecifický žáner slice-of-life (voľný preklad totožný s názvom seriálu, a síce bežný život), ktorý zobrazuje úplne bežné situácie, v ostrom protiklade k súbojom s príšerami, robotmi a podobne. Tieto anime často nemajú nejakú hlavnú dejovú líniu, ale sú zložené z navzájom nezávislých častí. V Nichijou je to vyhrotené tým, že každá časť sa skladá približne zo štyroch krátkych kapitoliek, ktoré často spolu nesúvisia, čo celkom dobre sedí s dĺžkou našich vlastných animácií.
Na rozdiel od bežného slice-of-life anime sú však reakcie všetkých postáv v Nichijou nejakým spôsobom vyhrotené -- samotné situácie tak síce nie sú príliš zaujímavé, no to, ako na ne naše postavy reagujú, je zaujímavé krajne. Príkladom môže byť skeč z hneď prvej časti seriálu, ktorý zobrazuje to, ako posledné sústo desiaty spadne Yukko na zem, ona ho však dostatočne rýchlo zodvihne a zje. Toto jednoduché dianie je však zobrazené veľmi dramaticky a výtvarne a animačne v ostrom kontraste k "bežnosti" situácie.
Ak sa pozrieme ešte na zvyšné lokácie, kde sa anime odohráva, tak okrem školy a laboratória sa samozrejme dostaneme do miest, ktoré ich prepájajú, ako ulice, parky a podobne, plus domáce prostredie spolužiačok. Podobným spôsobom je hlavná skupina šiestich postáv postupne rozširovaná o ďalších ľudí, ako spolužiaci, členovia rodín a podobne. Ako seriál postupuje, viac a viac sa prepájajú dve hlavné ohniská škola-Yukko-Mio-Mai a laboratórium-Hakase-Nano-Sakamoto, ale to pre nás momentálne nie je dôležité.
Čím Nichijou vedľa spomenutých hlavných postáv a lokácií vyniká nad podobné anime, je pestrosť a prepracovanosť "malého sveta" tohoto anime. Napríklad motív žltého vtáčika -- najprv sa jedná len o opakujúcu sa dekoráciu na oblečení a plagátoch, avšak časom sa ukáže, že takéto vtáčiky skutočne lietajú mestečkom. Ďalším príkladom môže byť obľúbené zviera malej vynálezkyne, žralok -- najprv ho vidíme len na plagáte v laboratóriu (so slovami Same-Same, žralok-žralok), časom ale zisťujeme, že Hakase má najradšej sušienky a čokoládu v tvare žralokov, v titulkoch lietajú Nano s Hakase na žralokoch a na záver Mai kreslí žraloky pre Hakase.
Čím viac času teda trávite s týmito postavami, tým lepšie ich spoznávate, až sa medzi nimi cítite skutočne ako doma, a dokážete aspoň čiastočne predvídať ich reakcie.
Toľko príklad. Teraz vlastné zadanie. Na základe daného príkladu skúste pouvažovať nad nejakým vlastným svetom a postavami, ktorý by ste si postupne rozpracovali do podobných detailov. Prvé, čo zvážte, je celkové ladenie sveta: svet Nichijou je bežný a humorný svet mladých ľudí. Šimon a Matúš sa často v ich animáciách prikláňajú k stredoveku -- Váš svet môže byť ladený kľudne takto a celkovo trochu temnejšie. Ivka často zobrazuje viac "dievčenské motívy", ako varenie a staranie sa o dieťa. Riškove animácie sú plné plastelínových príšer a karikatúr ľudí. Osobne by som Vám odporúčal začleniť určitú mieru humoru aspoň priamo do postáv -- plne vážne braný svet pôsobí veľmi amatérsky, ak sa neurobí fakt dobre, zatiaľčo komediálne ladené svety sú pre divákov ľahšie prístupné, aj keď nie sú dopodrobna prepracované.
Potom si zvoľte počet a druh hlavných postáv. V Nichijou to je dva krát tri, čo je dosť vysoké číslo na úvod. Začnite troma hlavnými postavami. Zvoľte pohlavie, vek, ich povolanie či bežnú činnosť, pár charakterových čŕt ako napríklad: nezodpovedný, naivný, vážny a pod. Skúste namiešať niečo zaujímavé zdanlivo kontrastnými vlastnosťami ako napríklad: nezodpovedný, ak sa týka osobného života postavy, zodpovedný, čo sa týka jeho povolania a pod. V akých vzťahoch sú navzájom? Skúste si predstaviť ich hlasy, napíšte im pár replík, napríklad ako oslovia inú postavu, keď sa stretnú.
Potom pouvažujte, kde by tieto postavy žili. Stanovte si dve-tri hlavné miesta, kde by mali dôvod sa vyskytovať. Podobným spôsobom ako pri postavách rozpracujte podrobnosti týchto miest. Skúste ich nakresliť, prepojiť vo väčšej mape.
Až budete mať nejaký základ, skúste Vaše nápady iterovať, to znamená znovu prejsť už s tým, čo máte, vyššie uvedené body, a postavy a miesta poupravte, dourčite, zjednodušte alebo rozšírte. Jedná sa o dlhodobú prácu, dobrý "malý svet" nevymyslíte za dve hodiny. Ale keďže máte momentálne kopec voľného času, skúste si na to sadnúť trebárs hodinku každý deň.
Na záver môžete skúsiť vymyslieť pár zaujímavých situácií a udalostí, ktoré by sa vo Vašom svete odohrali. Vaše postavy a lokácie by Vám mali napovedať to, čo sa môže stať základom zaujímavého scenára.
- Podrobnosti
- Prečítané: 1057x